Case

AV-Top 50 | Ruimte om te groeien

Van goed bewaard geheim naar Great Place To Work. Partner Judith de Ranitz en senior manager audit Joyce van Doorn vertellen hoe eindelijk meer zichtbaar mag worden wat intern al lang voelbaar was: Blömer is een groot zelfstandig kantoor met oog voor de mens.

Cliënt

Blömer

Datum

4/12/2025

Diensten

Website

Gezien mogen worden. Dat begint met een locatie op een plek die niet te missen valt: Utrecht. Judith de Ranitz straalt als ze het nieuws deelt dat Blömer het plan heeft het kantoor volgend jaar te verhuizen van Nieuwegein naar de Domstad. “Utrecht heeft meer aantrekkingskracht op jong talent”, vindt ze. “Bovendien is het een slimme strategische keuze: de accountancymarkt is volop in beweging en er zijn weinig grote zelfstandige kantoren in de stad Utrecht. Dan moet je in dat gat springen. De stad biedt letterlijk en figuurlijk meer ruimte voor onze ambities.”

Blik vooruit

De verhuisplannen maken deel uit van de nieuwe strategische positionering van het kantoor. De aanleiding daarvoor ligt in de fusie met advieskantoor VERDER, waar De Ranitz hiervoor werkte nadat ze twaalf jaar ervaring opdeed bij PwC als allround fiscaal adviseur. “Toen Blömer en VERDER samengingen in 2023, was de nieuwe samenstelling van mensen en culturen een mooi moment om te kijken naar de gezamenlijke toekomst. Zeker omdat er veel beweging is in de branche door consolidatie, regeldruk en technologische ontwikkelingen. De vraag is dan hoe die veranderingen impact hebben op jouw kantoor en hoe je daarmee omgaat.”

Van en voor mensen

Dat heeft geleid tot een duidelijke strategie. “We hebben al het keurmerk Great Place To Work, maar we willen nog meer een advies- en accountantskantoor zijn dat dichtbij de mensen staat. Of je nu onze klant bent, bij ons werkt of met ons samenwerkt”, schetst Joyce van Doorn. Zij werkt al achttien jaar bij Blömer, de laatste jaren als senior manager op de afdeling audit. Samen met De Ranitz maakte Van Doorn deel uit van de strategiegroep. “Onze plannen zijn niet alleen bedacht in de directiekamer, maar in samenspraak met een dwarsdoorsnede van de organisatie.”

Ruimte

Ruimte is de kern van de nieuwe merkbelofte: ruimte voor jou. De Ranitz: “Wij hebben een sterk ontwikkelde auditpraktijk, samenstelpraktijk en fiscaal team. Daarop leggen we ons toe. Door onze focus krijgen klanten de ruimte om te doen waar zij goed in zijn, ondernemen, terwijl wij zorgen voor overzicht, inzicht en ondersteuning. Voor medewerkers is er juist ruimte voor ontwikkeling, flexibiliteit en eigen regie. Daarbij kun je denken aan parttime werk of je dag zo inplannen dat je ook bij het tienminutengesprek op school kunt zijn. Maar het betekent ook ruimte om je eigen ontwikkelpad te kiezen: van vakinhoudelijk tot persoonlijk leiderschap.”

Groei

Een belangrijk vehikel voor die ontwikkeling is de Blömer Academy. Van Doorn: “We boden al losse trainingen aan, maar straks hebben we één samenhangend aanbod dat medewerkers ondersteunt van onboarding tot aan hun pensioen. Alle trainingen zijn inhouse ontwikkeld. Daardoor zijn ze praktijkgericht en passen de inhoud en vorm bij onze cultuur. Zo gaan we naast vaktechnische trainingen vanaf oktober ook soft-skillsprogramma’s aanbieden op verschillende ervaringsniveaus. Denk aan timemanagement, assertiviteit of leiderschapsvaardigheden. Dat volledige pakket is echt onderscheidend.”

De vier E’s

Het fundament van de nieuwe strategie zijn de vier Blömer Bouwstenen: Effectief, Excellent, Empathisch en Enthousiast. De Ranitz: “Dit is gedrag dat wij belangrijk vinden in hoe we omgaan met elkaar en met onze klanten. De bouwstenen zijn niet bedoeld als beoordelingskader, maar als gespreksstarter. Het zijn handvatten om met elkaar het gesprek aan te gaan. Wat betekent ‘effectief’ of ‘empathisch’ in jouw rol? Natuurlijk hoef je niet op elke bouwsteen een tien te scoren. Het gaat er juist om je kwaliteiten te kennen, zodat je weet waar je je kunt ontwikkelen of waar je elkaars talenten kunt benutten. Want waar de één floreert op vakinhoud, blinkt de ander uit in samenwerking.”

Zelfstandig

Een andere bewuste keuze in de strategie is te kiezen voor zelfstandigheid. “We bepalen onze eigen strategie”, vertelt Judith de Ranitz. “Blömer is de goede keuze voor mensen die hun eigen carrièrepad willen bepalen en niet bij een te groot of te klein bedrijf willen werken, maar wel vanuit één vestiging. Hier zijn de lijnen nog kort, is er ruimte om elkaar echt te leren kennen en kunnen we kwaliteit leveren met accountants en fiscalisten die begrijpen waar een klant behoefte aan heeft.”

Internationaal

Tot slot: sinds kort is er ook een vestiging in Zuid-Afrika. “Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt hadden we al veel contact met Zuid-Afrikaanse specialisten. Onze medewerkers in Pretoria hebben affiniteit met de Nederlandse taal en vanwege het minimale tijdsverschil kunnen we goed samenwerken. Inmiddels hebben we een volwaardig auditteam in Pretoria”, vertelt Joyce van Doorn, die als mentor en manager al meermaals op werkbezoek is geweest. “We vinden het belangrijk dat deze medewerkers zich echt onderdeel voelen van het team. Op termijn is uitwisseling natuurlijk ook mogelijk. Ook dat is ruimte voor jou, maar dan op internationaal niveau.”

Tekst: Naomi van Esschoten

Meer weten over deze case?
Judith de Ranitz
Partner | Tax