Case

Blömer helpt Amer Houttechniek aan meer inzicht

Soms zetten OnderNamen-leden graag iemand anders in het zonnetje. Zo ook Blömer accountants en adviseurs, die ons vroeg om op bezoek te gaan bij hun klant Amer Houttechniek, een maakbedrijf pur sang. Samen met accountant Jan Peter Kok namen we een kijkje achter de roldeuren van de kozijnen- en deurenfabriek in Amersfoort en spraken we over de ambities van ondernemer Ludo Kolstee én hoe de inzichten uit automatiseringssoftware hierin helpen.

Cliënt

Amer Houttechniek

Datum

13/10/2025

Diensten

Vanaf de straat is niet te zien wat er achter de grote roldeuren van Amer Houttechniek gaande is. Zodra we echter door de deur stappen komt de geur van versbewerkt hout ons tegemoet. Een enorme geautomatiseerde CNC-machine is continu bezig om onderdelen voor deuren, kozijnen en ramen te vervaardigen, die door de werknemers van Amer vervolgens in elkaar worden gezet en gespoten. ‘Ons product heeft dan misschien geen sexy imago’, vertelt Ludo, ‘maar onze ramen en deuren vind je terug op de mooiste locaties. Van villa’s langs het Vondelpark en winkelpanden in het centrum van Hilversum, tot aan de moestuindeuren van Kasteel Drakensteyn. We leveren aan de zakelijke markt, voornamelijk aan aannemers. Dat is een bewuste keuze, omdat we bij verkoop aan particulieren op de stoel van onze klanten zouden gaan zitten. Dat willen we niet. Bovendien is het prettig samenwerken met klanten die zelf ook kennis van zaken hebben.’

Ondernemersbloed

Hout is Ludo niet met de paplepel ingegoten. Hij studeerde Hotelmanagement in Maastricht en werkte vervolgens jarenlang als accountmanager voor een groot softwarebedrijf. Het ondernemen trok hem echter enorm aan, waardoor hij op 27-jarige leeftijd met een compagnon een schoenmakerij in Deventer uit surseance van betaling kocht. Ludo: ‘Ik deed dat naast mijn baan als accountmanager. Nog hetzelfde jaar kocht ik een tweede schoenmakerij in Leeuwarden en even later nog eentje in Sliedrecht. Ik leefde van mijn salaris, maar kreeg ook geld vanuit het ondernemerschap, echter niet genoeg om mijn baan ervoor op te zeggen. Op vakantie met mijn compagnons noemde ik dat ik wel klaar was voor iets groters. Het liefst een maakbedrijf, omdat de mentaliteit in een fabriek en het tastbare product mij erg trekt. Uiteindelijk resulteerde dit in de aankoop van Timmerfabriek Overvecht in Utrecht.’

Inzicht via Twinfield

De aankoop van Overvecht in 2021 bracht Ludo in contact met Blömer. Jan Peter werd contactpersoon en hielp Ludo om de administratie te digitaliseren. ‘We hebben de administratie in Twinfield ondergebracht, met Basecone voor het verwerken van de facturen’, vertelt Jan Peter. Ludo:

‘Voor mij was het inzicht dat dit gaf fijn, want in het begin had ik naast de timmerfabriek nog een fulltime baan en drie schoenmakerijen. Daarnaast ontzorgt Blömer en denken ze proactief mee. Hoewel ik niet vijf dagen op de vloer liep, kon ik via de software van Blömer toch op de hoogte blijven van de cijfers. Je wil dat inzicht hebben in je financiële situatie, want het gaat hier om een groot bedrijf. Dat red je niet met een excelletje.’

Van Overvecht naar Amer(sfoort)

Al snel na de overname van Timmerfabriek Overvecht nam Ludo ook Amer Houttechniek over. ‘Net als in Utrecht ging de eigenaar richting de pensioenleeftijd en wilde hij het liefst een warme overdracht naar een andere ondernemer’, vertelt Ludo. ‘Voor mij was het logisch dat Jan Peter en Blömer ook voor Amer Houttechniek de administratie gingen inregelen. We hebben er hier echter voor gekozen om geleidelijk over te gaan, omdat veel zaken al digitaal waren en we niet in één keer alles wilden veranderen. Een overname is al een hele verandering voor de werknemers, dus de automatisering doen we bewust gefaseerd.’

Een probleemloze overstap

Jan Peter: ‘Vorig jaar zomer belde Ludo om een plan te maken voor de overstap naar Twinfield. We kozen voor een overstap op 1 januari; Een logische datum qua boekjaren. In december hebben we diverse voorbereidingen gedaan, zodat we een soepele overgang creëerden in januari. Daarbij overigens ook de complimenten aan de financieel en administratief medewerkster, die hier intern de complete administratie doet. Wij kunnen de volledige administratie voor klanten uitvoeren, maar bij Amer Houttechniek doet een eigen medewerkster dat in onze systemen. In januari ben ik naast haar gaan zitten en hebben we samen alles doorgenomen. Mede door haar jarenlange ervaring was het een probleemloze overstap.’

Rustig verder automatiseren

‘We zijn nu een half jaar op weg en ervaren het inzicht dat de software biedt’

Vertelt Ludo. ‘Ook mijn compagnons, die niet betrokken zijn in de dagelijkse operatie, kunnen real time meekijken in de cijfers. In ons dashboard zien we de cijfers die het belangrijkst zijn en kunnen we eenvoudig doorklikken. Nu alles over is naar Twinfield is de volgende stap om betaalbatches te automatiseren. Daarna wil ik nog heel graag de verlofaanvragen automatiseren, net als de werkplanningen in de fabriek. Het zorgt ervoor dat we efficiënter kunnen werken, waardoor collega’s tijd overhouden voor andere werkzaamheden. Bijvoorbeeld voor meer klantcontact, HR-werkzaamheden, of voor verdere groei. Want onze ambitie is wel om de komende vijf jaar te verdubbelen in omzet. Door Amer te laten groeien, of misschien met nog een nieuwe timmerfabriek erbij.’

Fotografie: Menno Ringnalda

Meer weten over deze case?
Jan Peter Kok
Partner | Accountancy